In een steeds veeleisender en uiterst competitieve economische omgeving moeten bedrijven zich voortdurend aanpassen aan veranderingen in de markt en de klant. In dit opzicht vormt het beheer van referentiegegevens een van de belangrijkste prestatie-elementen. Zo kunnen handelaren bijvoorbeeld levertijden aan hun klanten garanderen. Het beheer van referentiegegevens of Master Data Management (MDM) is des te meer een prioriteit voor bedrijven die de gegevens van onder anderen klanten, leveranciers, partners, werknemers en producten bijhouden. Deze gegevens zijn vaak opgeslagen op heterogene systemen en applicaties, die verspreid zijn over de organisatie. Hoe werkt Master Data Management?Master Data Management is het geheel van organisaties, methoden en technologieën die nodig zijn voor de verwerking van bedrijfsgegevens. Referentiegegevens zijn, in tegenstelling tot transactiegegevens, fundamentele, unieke en strategische informatie voor de bedrijfsvoering van het bedrijf. Het moet als zodanig herkenbaar en erkend zijn in het hele bedrijf, ongeacht de afdeling die bezig is met de verwerking. Denk bijvoorbeeld aan de verkoopafdeling, productieopvolging, boekhoudafdeling en managementcontrole. In principe staat Master Data Management garant voor de homogeniteit en een goed beheer van informatie. Het maakt de gegevens uniek, geïntegreerd en afgestemd op bedrijfsdoelstellingen, belangrijke kwesties voor het concurrentievermogen van het bedrijf. Een Master Data Management aanpak gaat niet alleen over technologie, maar omvat ook het definiëren van een gemeenschappelijke taal voor het hele bedrijf of de hele organisatie. Uitdagingen op financieel vlakNet als in elke sector zijn er uitdagingen. Onder andere op het financieel vlak, in het bijzonder het ontbreken van een uniform en gecontroleerd beheer van de masterdata-kosten van het bedrijf in termen van efficiëntie, concurrentievermogen en verhoogd risico. Met andere woorden, een wanordelijk en ongecontroleerd beheer van belangrijke gegevens heeft een negatieve invloed op de financiële prestaties van een bedrijf. Master Data Management daarentegen heeft de volgende voordelen:
Uitdagingen op organisatorisch vlakBij het kiezen van een Master Data Management benadering moet grondig worden nagedacht over het governance-kader voor referentiegegevens. Dit is gebaseerd op een waardering van deze gegevens en specificeert de rollen en activiteiten van de betrokken actoren:
Overigens zijn er ook competitief vlak vele voordelen te halen met Master Data Management, in het bijzonder klantenbinding, acquisitie van nieuwe klanten of nieuwe markten. De succesfactoren van Master Data ManagementDe belangrijkste succesfactoren voor een succesvol Master Data Management project zijn:
|