Je start een bedrijf en bent nieuw op de markt. Je vraag je dan misschien af hoe jouw kleine bedrijf kan opvallen tussen alle andere bedrijven die momenteel op social media te vinden zijn. In deze blog zullen er tips gegeven worden hoe je je bedrijf bekender kan maken in de industrie door middel van social media.
Waarom is social media belangrijk?Het grootste voordeel van het gebruik van social media is dat het een goedkope strategie is om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Je kan het zo duur of goedkoop maken als dat je wilt. Je kan zelfs helemaal niks uitgeven voor het social media gebruik. Natuurlijk moet er wel tijd en middelen geïnvesteerd worden in het opbouwen van content. Het is namelijk belangrijk om bijvoorbeeld een betrouwbare telefoon met daarop tools te hebben om goede content te creëren. Het ontdekken van jouw kansen uit handen geven? Vraag een online marketing scan aan. Bovendien kan je met social media je doelgroep bereiken voor een fractie van wat je zou betalen voor gerichte advertenties. Ook kun je met social media meer klanten naar je website leiden, producten en diensten promoten, een gemeenschap opbouwen en in contact komen met je doelgroep en daarbij je doelgroep beter leren kennen. In principe gebruikt elk bedrijf social media voor dezelfde redenen en heeft elk bedrijf social media nodig voor hun eigen redenen.
Wees consistentÉén van de belangrijkste dingen die je moet onthouden wanneer je als beginnende bedrijf social media gebruikt is om consistent en consequent te zijn. Het gebeurd al snel dat mensen ontmoedigd raken als ze niet binnen een paar weken resultaat zien. Het is eenmaal een feit dat de groei van social media erg langzaam kan gaan, maar zoals bij de meeste dingen, als je consistent blijft zul je uiteindelijk resultaat gaan zien. Dat betekend dat je op regelmatige basis minstens één keer per week content van hoge kwaliteit moet posten. Waar je ook goed op moet letten is dat wanneer je een pagina of profiel start op een social media platform dat de mensen een duidelijk beeld krijgen van je product of dienst. Als je weinig tot geen content hebt, zullen de mensen snel hun interesse verliezen en je niet meer volgen. Als je voorrang geeft aan consistentie en samenhang, weten de mensen wat ze van je pagina of profiel kunnen verwachten, wat je doel is en wat je te bieden hebt. Ook zul je zo je doelgroep aantrekken.
DiversiteitOp social media is er veel ruimte om creatief te zijn en om te experimenteren. Het is goed om één strategie te kiezen en daaraan te houden. Wel is het zo dat social media voortdurend in ontwikkeling is en jij als bedrijf moet daar zoveel mogelijk mee in ontwikkeling gaan. Wat gisteren werkte, werk wellicht vandaag niet meer, omdat alle social media platformen nieuwe functies toevoegen en het gedrag van de mensen verandert. Bepaal ook welke social media platforms het beste bij jouw bedrijf en je doelgroep passen. Misschien werken alle social media platforms wel of wellicht maar twee. Kijk dan ook naar wat je precies wilt posten. Zijn het foto’s, video’s, livestreams en/of illustraties. Je kan bijna elk soort content, wat je maar bedenken kan, plaatsen.
Welke content slaat aan?Kleine bedrijven hebben jammer genoeg veel meer te bewijzen dan grote bedrijven. Grote bedrijven hebben namelijk al een sterke aanhang opgebouwd en weten wat hun doelgroep wilt zien. Kleine bedrijven willen dit uiteindelijk ook. Zij willen een waarde toevoegen aan hun doelgroep en een naamsbekendheid opbouwen. Begin als klein bedrijf met content maken die informeert en inspireert. Beperk je hierbij vooral niet met deze twee soorten content. Experimenteer vooral en ontdek wat het beste bij jouw bedrijf en doelgroep past.
|