3 redenen waarom een personeelshandboek echt van meerwaarde isEr worden binnen je bedrijf heel wat afspraken gemaakt met het personeel. En wanneer je een voorstander bent van wendbaar ondernemen zijn er verschillende manieren waarop dit mogelijk is. Een van de mogelijke oplossingen is het opstellen van een personeelshandboek. Wat is dit precies en welke voordelen brengt het met zich mee? Dat lees je hier! Wat is een personeelshandboek?Een personeelshandboek is een overzicht van afspraken die met iedere medewerker op kantoor worden gemaakt. Afspraken met werknemers zijn belangrijk: over loon en werktijden, maar ook over woon-werkverkeer en andere onderwerpen. Deze afspraken kunnen afzonderlijk en individueel worden afgelegd, maar je kunt ze ook in een keer vastleggen in een bedrijfsreglement. #1 Kies voor zekerheidMet een personeelshandboek heb je bescherming als werkgever. Omdat je alle belangrijke zaken goed hebt vastgelegd sta je juridisch sterker. En omdat je in het contract van nieuwe medewerkers aangeeft dat ze bij het tekenen akkoord gaan met de inhoud van het handboek, scheelt het je veel papierwerk en hebben medewerkers ervoor getekend. #2 Biedt transparantie aan werknemersDe afspraken in het handboek gelden voor iedereen. Het bevordert het gevoel van eerlijkheid en gelijke behandeling van medewerkers. Je biedt hiermee transparantie aan medewerkers. Daarnaast is er ook meteen sprake van duidelijkheid omtrent het personeelsbeleid en dit is ook wel zo prettig voor je werknemers. Werknemers weten dankzij het personeelshandboek ook precies wat hun rechten en plichten zijn en welke regels er gelden. #3 Ontdek het gemak van een handboekEen handboek betekent optimaal gemak: je hoeft alles maar een keer op te stellen en als je iets wilt wijzigen kun je dit heel makkelijk doen. Je hoeft daardoor niet meer afzonderlijk met iedere werknemer te onderhandelen. Op jouw MKB Desk ontdek je nog veel meer handige tips voor wendbaar ondernemen. Zo kun je zelf een personeelshandboek makenZelf een personeelshandboek maken? Dan is het goed om te weten welke onderdelen hier in ieder geval niet mogen ontbreken. Denk aan de huis- en gedragsregels, de salarisafspraken, de functieomschrijvingen en de werktijden. Ook kledingvoorschriften, veiligheidsprocedures, vakantie en verlof, ziekte en arbeidsongeschiktheid zijn zaken die in het personeelshandboek worden genoemd. Door te zorgen voor een overzichtelijke structuur met een goede uitstraling en een heldere schrijfstijl, creëer je een personeelshandboek waar je heel wat jaren gebruik van kunt gaan maken. Een handboek voor je personeel heeft een positieve insteek en nodigt uit tot lezen.
|
https://jouwmkbdesk.nl/ |